
Świetna reklama sklepu? Troska o środowisko? Eliminacja kosztownych opakowań? To wszystko może iść w parze. “Green Packaging” czyli zielone pakowanie produktów jest jednym z pomysłów na redukcję zanieczyszczenia środowiska i redukcję śmieci, które dosłownie zalewają nasze otoczenie. Statystyczny Polak produkuje 303kg śmieci rocznie – jedynie połowa z nich kiedykolwiek będzie recyklingowana. Świadomość społeczna na temat tego, jak bardzo skażone są nasze wody i oceany plastikiem rośnie a grupy typu Zero Waste, Green Home, czy Eco Waste stają się coraz bardziej popularne.
Papier, kamień czy nożyce?
Przede wszystkim, by sprostać wymaganiom zielonego pakowania, należy zastanowić się nad materiałem, w który pakujemy dany produkt. Najlepszym rozwiązaniem będzie opakowanie kartonowe lub papier pakowy. Wszelkie styropianowe opakowania odpadają, ponieważ proces ich wytwarzania jest niezwykle szkodliwy dla środowiska a zarazem na tyle tani, że styropianu nie opłaca się recyklingować. Oczywiście, równie złym rozwiązaniem będzie strecz, folia czy plastik – tu na szczęście jednak znajdziemy materiały do pakowania pozyskane z recyklingu.
Kot w worku.
Na szczęście na rynku e-commerce mamy bardzo duży wybór wypełniaczy i pianek, które świetnie wpasowują się w trend Zero Waste. Przede wszystkim wynaleziono już jadalne pianki wypełniające opakowania, trudno jednak trafić na porządną recenzję ich smaku… Dodatkowo dostępne są ekologiczne pianki, typu skropak, w pełni biodegradowalne i wykonane z materiałów roślinnych. Po trzecie, możemy skupić się na wykorzystaniu zwykłego papieru. Popularne rozwiązania to wełna drzewna, ścinki papieru z niszczarki czy po prostu pakowanie w gazety, kiedyś kojarzone z nierejestrowanym obrotem towarem na targach czy placach. Dziś na szczęście wiele się zmienia w tej kwestii a klienci zaczynają narzekać, że dane zamówienie jest przepakowane i zbyt wiele plastiku zostało użyte do jego transportu.